- Prognose : de verwachte kosten voor alle vroegere, huidige en toekomstige taken. Met andere woorden: de voorspelde kosten voor het project.
- Werkelijk : De kosten die al gemaakt zijn, of waarvoor al een betalingsverplichting bestaat
- Resterend : Alle kosten die nog moeten worden gemaakt, omdat deze verband houden met taken die nog moeten worden uitgevoerd
- Begrote kosten : Het bedrag dat u mag uitgeven op grond van afspraken die u heeft gemaakt met uw opdrachtgever, baas of stakeholders. Er zou een afgesproken tolerantieniveau kunnen komen voor een afwijking van 10% van dit budget. Deze tolerantie moet dan uiteraard goed gedocumenteerd zijn.
- Basislijnkosten : op het moment dat het project wordt geaccepteerd, wordt een basislijn vastgesteld, dit is een kopie van de planning die voldoet aan de tijd-, budget- en reikwijdtebeperkingen voor het project. De basislijnkosten weerspiegelen dus de 'verwachte' kosten op dat moment.
Hoe MS Project termen voor kostenbeheer gebruikt?
Deel
In MS Project worden diverse kostenmanagementtermen gebruikt: