Voor een geslaagde implementatie van EPM is het noodzakelijk om een goed geregisseerde aanpak te volgen. Hierbij dient voldoende aandacht besteed te worden aan de samenhang tussen de technische aspecten van de implementatie, het verandermanagement en de zakelijke rechtvaardiging. De onderstaande factoren leveren een beschrijving van kenmerken die de kans op succesvolle implementatie vergroten:
- Zorg voor de uitgewerkte visie op de implementatie en de governance aspecten waarop de implementatie moet zijn afgestemd (governance alignment).
- Zorg voor een gedragen aanpak waarbij de diverse organisatielagen worden betrokken. Zij worden als business owner, leverancier of gebruiker betrokken bij de verandering. Hun input is daarom van belang voor het stellen van SMART doelstellingen.
- Zorg ervoor dat alle betrokkenen weten waarom de implementatie noodzakelijk is en hoe deze zal bijdragen aan de succesvolle realisatie van de strategie.
- Volg een aanpak waarbij de gebruikersbehoefte centraal wordt gesteld en stem tempo en fasering hierop af. Dit zal bijdragen aan de acceptatie onder de gebruikers.
- Groei van organisaties en mensen kost tijd. Volg daarom een planning die aansluit bij de draagkracht van de organisatie. Vermijd een overhaaste implementatie van EPM elementen wanneer de organisatie er nog niet klaar voor is.
- Zorg voor consistente en transparante communicatie over de implementaties, haar successen en haar uitdagingen. Daarmee houdt u alle belanghebbenden betrokken bij de verandering en vergroot u de acceptatie. Bovendien kunt u hierdoor een lerende organisatie bouwen.
- Behoud wat goed functioneert en gebruikt kan worden en pas aan wat verbeterd kan worden. Indien bestaande data behouden kan worden, maak daar dan wijs gebruik van.
Enabler is uw partner voor elke implementatie en helpt u met installatie, business requirements, configuratie (autorisaties, rapporten, workflows, weergaven, etc.), training, coaching, begeleiding voor alle stakeholders op hun toekomstige rol, verandermanagement en nazorg in de vorm van de EPM Helpdesk.